Weten waar je moet beginnen met contentmarketing is niet makkelijk. Want welk type content gaat aanslaan bij je doelgroepen? Hoe doen ze graag research? En hoe maak je een plan waarmee je resultaten boekt?

Toen Booking.com for Business ons vroeg hun eerste content marketingcampagne te ontwikkelen, hadden ze een duidelijk doel voor ogen. Hun marketingteam wilde een campagne opzetten om zo de meest effectieve contentvormen te testen voor zakenreis managers.

Deze campagne was een primeur voor Booking.com for Business. Hoewel het algemene doel was om nieuwe marketing qualified leads (MQL’s) te werven, groeide het project uit tot een experiment waarmee we de basis legden voor toekomstige campagnes. De vrijheid om te experimenteren was verfrissend, omdat we nieuwe en verrassende contentvormen konden uitproberen, zoals interactieve content.

Een unieke vorm van contentmarketing

We startten het project met het maken van twee eBooks die samen de ruggengraat vormden van de campagne. Het ene focuste op reizigerstevredenheid, het andere op het gebruik van visuals om te communiceren met zakenreizigers.

Het doel van de eBooks was het testen van onderwerpen, om zo te ontdekken welke goed werkten voor de doelgroep.

Met social media-advertenties en e-mailmarketing voerden we A/B tests uit, zodat we wisten welke onderwerpen we moesten gebruiken in de meer creatieve contentstukken.

De resultaten waren helder: het eBook over het gebruikt van visuals was het populairste onderwerp. We hadden onze winnaar gevonden, tijd om het onderwerp uit te werken!

Interactieve content voor meer betrokkenheid

Na het succes van het eBook werkten we het winnende concept uit als een interactieve tool: The Visual Travel Policy Builder. Dit is een interactieve web-based tool die reismanagers kunnen gebruiken om een infographic over het reisbeleid op maat te maken, uniek voor hun organisatie.

Onverwacht bleek de tool het ook goed te doen voor het verkoopteam van Booking.com. Zij gebruikten de tool om gesprekken te beginnen en de betrokkenheid bij potentiële klanten te vergroten.

The Travel Policy Builder was ambitieus, maar omdat we de onderwerpen hadden getest in andere contentvormen, durfden we het risico te nemen met een innovatiever format.

En daar stopte het enthousiasme niet

Het enthousiasme stopte niet met de Visual Travel Policy Builder. Met dezelfde filosofie over testen, experimenteren en leren gingen we steeds resultaat-gerichtere content ontwikkelen, waaronder:

Het Booking.com-project versterkte onze focus op het idee in plaats van op het soort content dat we maken. Door de concepten vanaf het begin te testen, wisten we precies waar we onze tijd aan moesten besteden. Deze ruimdenkende aanpak was verfrissend voor ons en bovendien succesvol voor Booking.com.